Recordar merescudament

Estàs a punt de presentar públicament els teus sentiments quan t’adones que una cançó d'Ovidi Montllor significa tant per tu que es converteix en la caràtula.

Intentes rebuscar un quan en la teva memòria, només et ve al cap aquella data, el 15 de Maig de fa més de tres anys. L’escenari, el Palau de la Música de Barcelona. Humiliant, era una paraula que bé definia les vegades que havia anat a palau fins al moment. Però en aquell cas no era per servir a ningú d’aquella forma tant característica, tenint en compte el lloc i l’època en que vivia, on l’esclavitud havia de brillar per la seva absència, encara que segons a qui servissis no ho semblés. De fet, no era l’estil de la gent que organitzava contractar un càtering de luxe, i menys a un en el que els treballadors tinguéssim contractes escombraria. Bé, el fet és que havia comprat el dret d’assistir-hi. Els meus convidats, la meva germana i els nostres progenitors. Al meu costat, per casualitat, un bon amic que també havia vingut a gaudir de l’espectacle.

Era la celebració del desè aniversari d’un col·lectiu que aviat farà uns 10 anys que conec. Els organitzadors van decidir fer un homenatge a aquest, com a mínim, cantautor. El fet diferencial era que les lletres no es cantaven, es reivindicaven. Era imprevisible per mi que les lletres d’un, fins al moment, gairebé desconegut em fessin un nus tan gran a la gola. Poc després, llàgrimes d’emoció; entre les que vaig poder veure com la meva mare havia de fer esforços per contenir-les o com qui realment el coneixia plorava desconsoladament; donant així les gràcies a la gent que havia aconseguit fer un homenatge que segurament era un dels més propers al que es mereix.

Aquesta circumstància et fa pensar que seria merescut un agraïment a la gent que no es permet el luxe d’estar de vacances en vida. En aquest cas especialment a la gent de l’Ateneu la Torna, que aquell dia va fer tornar a l’Ovidi de les seves vacances merescudes; fent que entrés a la meva vida, cor i consciència.

Aquest i altres records són els que m’han portat a fer públiques vivències que un dia em van emocionar i que ara he cregut merescut recordar.

Podria agrair la idea a gent que té algun blog que m'agrada seguir, com en G de l'illa del costat o en P d'una terra que m'estime. Podria agrair a la gent que manté el contacte a distància que m'ha animat a donar noticies, com certa gent del barri. Podria agrair a gent que està més al nord passant més fred que m'ajudés a crear la meva pròpia samarreta i saber que no vull canviar de samarreta. Però com diria Quim Monzó, podria però no ho faré.

El blog acaba sent la meva manera de consolidar aquesta samarreta i recordar a les persones que estimo, que la meva no envelleix.

7 comentaris:

  1. Ostres, crec que tinc l'honor d'obrir aquest espai de comentaris al teu nou blog. M'alegre que t'hages decidit.
    Ens veiem aviat i cuida't molt.

    ja ets als imprescindibles de Sóc el que veus.

    ResponElimina
  2. Eidur!! (no puc evitar recordar-nos a fora el Madens i en Puig dient-los a aquelles noies que et deies Eidur... hehehe! ;)

    Benvingut al mon dels blocs, nen!

    El dia del que parles no vaig anar al Palau però en tinc el cd i havia de ser molt molt emotiu... Jo vaig anar a l'homenatge a en Xirinacs i ja va ser pell de gallina. De ben segur que el de l'Ovidi li donava mil voltes.

    Bé, t'aniré seguint per ací, a mem quines noves ens dónes des de Belfast.
    Si baixes algun dia al planeta terra fes un truc i vine al Tròpic, eh? ;)

    Vinga, un petonàs!!

    pd. records a la nena Jelens!

    ResponElimina
  3. Ahir pensava jo en aquell dia al Palau, i nostàlgic, per tantes i tantes coses de llavors, em vaig ficar el cd que es va enregistrar aquell vespre fabulós. Ara veig que no sóc l'únic que li ha vingut a la memòria.

    Hi ha coses que canvien, amics que ja no hi son, o simplement ja no sabem on cercar-los, però l'Ovidi sempre sona igual, i això aixeca el vol de qualsevol de nosaltres, dels que tenim clara quina és i serà la nostra samarreta.

    En quatre dies estic aquí. Una abraçada.

    Jona.

    ResponElimina
  4. Estimat Eudald,

    són tantes les coses que vull dir-te en el meu primer comentari al teu blog:

    1.- Enhorabona, veuràs que el blog acaba essent una part de la teva vida: el cuidaràs, li faràs canvis, pensaràs en ell...Quasibé (com diries tu) com un fill.
    2.- A mi m'agrada molt com escrius, i si a tu no t'agrada, doncs el blog és la millor manera de practicar. Ara bé, pensa que el millor és ser un mateix, i escriure com et surti del cor, que "el bolígraf llisca àgil però mai dòcil"
    3.- He trobat la fórmula: el proper setembre tu i jo tornarem a estar oprimits pels mateix estat. Esperem que vegem la llibertat de les dues nacions on habitam.
    4.- Ja t'ho vaig dir un dia, amb persones com tu un està orgullós de ser part d'un país i militar a un moviment.
    5.- "No us penseu que vol dir guerres,
    ni destroces, ni rancors.
    Vol dir coses estimades:
    llibertat, justícia i raó.
    Si em permeteu l'expressió:
    Visca la revolució!"
    La revolució (fragment), Ovidi Montllor

    ResponElimina
  5. guapo! cel·lebro veure't per aquí, així serà com si no fossis tan lluny. Recordo molt bé el dia d'Ovidi a Palau, de fet ens feiem senyals d'una banda a l'altra ejejej! Per a mi també va ser important, poc després d'això vaig marxar cap a valència i ja res va tornar a ser igual, cicles vitals diries tu, trobar cadascú el seu camí diria jo. Un fort petó. s'et troba a faltar!!!!

    ResponElimina
  6. Ei guapo!
    Que bé tenir notícies teves! De fet, alguna cosa sé de tu gràcies a les visites que alguns catalans han fet recentment a Belfast, hehe.
    Seguiré amb interès les teves reflexions.
    Una abraçada i records a l'exili català a Irlanda!
    Joan de Girona

    pd: jo no vaig poder ser al Palau aquell dia perquè treballava, però em sembla que puc entendre i compartir la teva emoció.

    ResponElimina
  7. Per mi també és un orgull que aquella foto hagi estat penjat pels carrers de Belfast pel Catalan Day, sí senyor!
    Salut!

    ResponElimina